Onze voorzitter op zijn Duits
DIT JAAR 2 VAARTOCHTEN (klik hier)
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Canadese ganzen en ijzererts

Aan de overkant van Hoek van Holland ligt de Ertskade met haast altijd schepen voor de kant. Met drie grote bulkcarriers ligt het vol en van de vier kranen zijn er drie continue in bedrijf. De vierde is door mankementen al heel lang out of order. Het overslagbedrijf van Thyssenkrupp AG voorziet hiervandaan hun Duitse hoogovens van erts en kolen. Die gaan vanuit de, achter het kadeterrein gelegen, Dintelhaven naar Duisburg, veelal met zes gekoppelde duwbakken tegelijk.

Als de Ertskade vol ligt, moeten schepen soms ten anker om op hun beurt te wachten. Bij veel congestie kan ook ´op stroom´ gelost worden, zoals deze CAPE LEGACY met een lading Canadees ijzererts. De Capesize bulkcarrier van 180.161 DWT ligt op de Palen 82 en wordt gelost door de Friendly Giant 1, een lemniscaat drijfkraan van EBS met een grijper van 36 ton. Dat gaat dus niet bijster vlug, want met één kraan betekent dat zo´n 5000 moves. Voor het erts, dat in amper twee dagen werd geladen, waren twaalf dagen nodig om het eruit te krijgen. Wie daar bepaald niet van onder de indruk waren, was de familie Canadese ganzen, die tussen talud en schip voorbijkwam. Het water is kennelijk schoon genoeg met voldoende voedsel om te overleven.

De 292 meter lange CAPE LEGACY heeft 9 ruimen en kwam 2011 in de vaart onder de vlag van de Marshall Eilanden. Legacy betekent legaat, maar of het schip uit een erfenis is verkregen, blijft ongewis. Eigenaar is Moshe Mano in Haifa, die het schip door FML (Fleet Management Limited) in Cyprus laat managen. FML, met het hoofdkantoor in Hong Kong, beheert 450 schepen, waarvan 210 bulkcarriers. Hun kantoor in Mumbai zorgt voor de bemanningszaken.

Tekst en fotografie: Cees de Keijzer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 81)

This page is created with TreePad