nieuwsbrief 237  Teun van der Zee
BAP UNION BEV161 Jan de Jong
Aanvulling-2017-1 Douwe Jorritsma
WSS of WWS ?  World Ship Society of World Wieler Society?
Vijfde havenfotoboek
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur?
Adres zie Colofon
 
Schip & Haven
MOONRISE G

Amerika is van oudsher een grote olieproducent, maar voorzag lange tijd niet in eigen behoefte. Er werd veel geïmporteerd uit omringende landen zoals Venezuela en niet in het minst uit het Midden Oosten. De laatste jaren ontwikkelde zich grootschalige productie van goedkope schalie-olie en gas en wordt geen ruwe olie meer geïmporteerd en zelfs geëxporteerd. De wet van vraag en aanbod zorgde voor forse prijsdalingen, waardoor de grote oliemaatschappijen de kraan voor offshore exploratie en onderzoek dichtdraaiden. Dat bracht grote malaise in die sector teweeg, met name voor PSV's, Platform Supply Vessels. Veel bedrijven in de buitengaatse olie- en gaswinning hebben het moeilijk en er liggen heel wat schepen werkeloos voor de kant.

Rederij Groen uit Scheveningen ziet kans om het hoofd boven water te houden. Er zijn wel enkele eenheden afgestoten, maar alle 17 eigen schepen, waaronder een PSV, hebben werk, alsook 34 guardschepen op charterbasis. Men opereert in de Oostzee, Schotse en Noorse wateren en de Barentszzee en buiten Europa is Groen actief in de Zee van Ochotsk, voor de kusten van Angola en Gabon, alsook bij Guyana in Zuid-Amerika. De schepen varen onder Panamese vlag en hoofdzakelijk met Filipijnen.

De MOONRISE G, hier op weg naar de Lekhaven om te bunkeren, ging daarna richting Atlantische Oceaan en is ingezet als seismisch supportschip bij onderzoek ten westen van Ierland. Op circa 200 mijl WZW van de Bull Rock verricht Shearwater Geoservices onderzoek met de POLAR MARQUIS. De gecharterde ARY fungeert als guard vessel en zo'n bewaker is nodig. Men sleept 12 kabels van 8100 meter met een spreiding van 1540 meter, waarmee ook omgekeerd moet worden. Het is kostbare apparatuur, waar de scheepvaart vandaan gehouden moet worden.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 66)

This page is created with TreePad