Zeilvaartuigen-2  Jan de Jonge
WSS of WWS ?  World Ship Society of World Wieler Society?
Vijfde havenfotoboek
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur?
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Drie op een rij en nog wat erbij

Maasvlakte 2 begint zich meer en meer te ontwikkelen en dat levert de nodige reuring op. De vaarweg ernaartoe is het Yangtzekanaal die, ondanks de megacontainerschepen aan de noordzijde bij Euromax, breed genoeg is. Zo te zien is het een drukte van belang, waarmee de dynamiek van de Rotterdamse haven eens temeer wordt geschetst. Uitgaand twee feeders die net zijn vertrokken van de Euromax Terminal, gevolgd door de half geladen tanker PATROCLUS die, ontmeerd van de Palen 90, nog een sleepboot in de zij heeft. Op de voorgrond de snelle loodstender ORION die vertrokken is uit de Pistoolhaven, waarbij het geheel wordt gecomplementeerd met de RPA 14 die met gezwinde spoed ergens op afstuift.

De patrouillevaartuigen van de Rotterdam Port Authority zijn de ogen en oren in het havenveld. Ze hebben getrainde 24⁄7 bemanningen en zijn voorzien van de modernste apparatuur, waaronder niet in het minst brandblusapparatuur met grote pompcapaciteit. De ORION dient hoofdzakelijk voor het vervoer van loodsen van en naar de loodsboten op het loodsstation. De tender kan dat met een snelheid van 28,1 knopen en dat is 52 km per uur. De feeders gaan doorgaans de helft minder snel, hoewel de ENERGIZER met 7400 kW wat meer vermogen heeft dan de ICE RUNNER met 7200. De laatste is van Bockspiegel in Emden en gaat onder de goedkope vlag van Antigua & Barbuda naar Aalborg. Capaciteit is 700 TEU. De ENERGIZER kan er 50 meer meenemen en vaart onder Nederlandse vlag. JR Shipping in Harlingen voert het management. JR is afgeleid van Jan Reier Arends, een van de eigenaren. De feeder vaart het water van Rotterdam dun, want van Euromax ging ze via de Beatrixhaven (RST) en de Waalhaven (Uniport) naar Oslo.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 69)

This page is created with TreePad