OOCL HONG KONG vertrek uit Rotterdam
replica brik "LA GRACEnieuw
Vijfde havenfotoboek
Mooieschepen en Banen  www.mooieschepenenbanen.nl⁄
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur?
Adres zie Colofon
 
Schip & Haven
SAFETY FIRST

De opbouw zit keurig in de witte tjet en de brugvleugels staan vol met kretologie over milieu en veiligheid. Er was ook nog wel een potje blauwe verf voor de scheepsnaam, maar de rest komt na SAFETY FIRST op de tweede plaats. Met name boeg en romp zien er, mede door flinke roestvorming, niet uit. Met een charterprijs van $35.000 per dag zou dat voor de NAVE CELESTE toch anders moeten kunnen, maar met het voorzien van een nieuwe verfjas wordt kennelijk gewacht tot de volgende dokbeurt. 

De groene jas is de laatste huiskleur (het rood daaronder de voorlaatste) van vorige eigenaar BW. Dat ontstond in 2005 door de samenvoeging van World-Wide Shipping in Hong Kong en Bergesen d.y. ASA in Oslo, waarbij BW werd gehuisvest in Singapore. De VLCC (Very Large Crude Carrier) heette toen nog WORLD LUCK, maar kreeg in 2008 de naam BW LUCK. Vijf jaar later werd de mammoettanker voor $35 miljoen verkocht aan het Griekse Navios Maritime Midstream van Mrs. Angeliki Frangou, die een gigantisch, uit meerdere rederijen bestaand, concern van tankers, bulkcarriers en containerschepen bestiert.

De supertanker veranderde wel van naam, maar niet van vlag, want dat bleef die van Hong Kong. Haar draagvermogen is 298.717 ton en sinds eind 2016 is ze voor twee jaar gecharterd door STASCO (Shell International Trading and Shipping Company) in Londen. Geladen met ruwe olie uit het, voor de kust van Nigeria gelegen, AKPO Field gaat ze naar Shell 104 in de Beneluxhaven, waar behoedzaam met vier sleepboten, waaronder de FAIRPLAY 24 (stuurboord voor) en de SMIT SCHELDE (bakboord voor), afgemeerd gaat worden. Nadat de ruwe olie was gelost, werd opnieuw koers gezet naar Nigeria.

Tekst: Cees de Keijzer
Fotografie: Arjan Elmendorp


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 60)

This page is created with TreePad