Passenger (Cruise) Ship. AIDAdiva
Deel 7 van 'Mooie schepen en banen in de haven van Rotterdam  (klik hier)
Dit jaar 2 vaartochten  (klik hier)
Klik aan de linkerkant op het plusteken om de boom (tree) uit te klappen
De Rotterdam Branch is een afdeling van de World Ship Society, een in Engeland gevestigde, wereldwijd aktieve vereniging waarvan de leden, hetzij beroepshalve, hetzij door een grote persoonlijke belangstelling, zich zeer nauw betrokken voelen bij schepen en de scheepvaart. De vereniging stelt zich ten doel haar leden regelmatig bij elkaar te brengen, te stimuleren in hun gemeenschappelijke belangstelling en hun kennis van hun interessegebied te vergroten. 
De Rotterdam Branch doet dit onder meer door het organiseren van:
Branchavonden,
het uitgeven van het Rotterdam Branch Magazine
en het organiseren van
maritieme evenementen en reizen,
alsmede excursies naar schepen, scheepswerven en maritieme bedrijven, zowel in Nederland als in het buitenland.
Wilt u meer informatie over de doelstellingen en aktiviteiten van de
World Ship Society en van de Rotterdam Branch, of wilt u zich aanmelden als lid of donateur
Adres zie Colofon
Schip & Haven
Groot, groter, grootst

Met een hefvermogen van 2 x 7000 ton is het 's werelds op een na grootste kraanschip. Net 200 ton minder dan de 14.200 ton die de THIALF kan heffen, waarbij zulke zware lasten worden geheven met twee kranen in een zogeheten tandem lift. De THIALF is van Heerema Marine Contractors en die hebben de nog grotere SLEIPNIR in aanbouw. Die Noorse hefgod is ontworpen voor 2 x 10.000 ton en wordt eind 2019 in bedrijf genomen. Niettemin blijft de SAIPEM 7000 van de Società Anonima Italiano Perforazioni E Montaggi een indrukwekkende verschijning.

De SAIPEM 7000 lag (en stond) ruim vier maanden (in Dok 7) bij Damen Verolme voor een onderhoudsbeurt, alsmede voor een upgrade van het DP (Dynamic Positioning) systeem. Voor een schip dat is uitgerust met 12 thrusters is dat geen sinecure. Het gevaarte is 198 bij 87 meter en weer op weg naar de Noordzee met bestemming Stavanger. De SMIT HUNTER (bakboord voor), SD REBEL (stuurboord voor), INNOVATION (stuurboord achter) en SMIT CHEETAH (bakboord achter) houden haar op de rivier in bedwang. Eenmaal buitengaats wordt op eigen kracht gevaren.

In 1987 kwam het halfafzinkbare kraanschip, dat ook pijpen kan leggen, in de vaart. Het heeft een lange staat ven dienst met projecten in Brazilië, de Golf van Mexico en nu alweer meerdere jaren op de Noordzee. Er is opslagcapaciteit voor 6000 ton pijpleidingen en er kunnen 725 mensen geherbergd worden. De SAIPEM 7000 is geregistreerd in Nassau en voert de Bahamaanse vlag. Eigenaar Saipem S.p.A. is gevestigd in Milaan en bestaat al 60 jaar. Het is een wereldspeler in de energie en infrastructurele sector, actief in 62 landen met 32.000 werknemers, bestaande uit 120 nationaliteiten.
 
Tekst en fotografie: Cees de Keijzer
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  
avenet.com Service Code -->

 

[ Previous  |  Next ]     [ Up  |  First  |  Last ]     (Article 1 of 88)

This page is created with TreePad